Bladen har huvudrollen             Måndagen den 24 september kl. 18.30
Stadsbiblioteket Halmstad

Tre upplysta trädgårdar               Söndagen den 7 oktober    kl. 17.30- 21.30

Design som inspirerar        Måndagen den 15 oktober   kl. 18.30

"I rosenrött jag drömmer" med Jultillägg   Onsdagen den 28 november kl. 18.30

Program 2018

Fröbytarkväll
En given repris i samarbete med
Studieförbundet Vuxenskolan.
Många har samlat in frö från egna växter och odlingsfavoriter. En fröbytarträff där vi kan få något nytt, dela med oss av det vi själva har och få tips och råd om sådd och odling. Fokus är frö som vi kan frossa i.
Ta även med dig frö om du är osäker på vad det är. Välkommen med eller utan frö.
Det brukar finnas så mycket frö att det räcker till alla.
Kostnad 50 kr för medlem, 100 kr för icke medlem. Fika ingår.
Tisdagen den 23 januari kl. 18-20
Studieförbundet Vuxenskolan, Bredgatan 5
Anmälan till Studieförbundet Vuxenskolan 077-4400033

Tjolöholm
John Taylor berättar om trädgården och dess utveckling i ett Arts and Crafts sammanhang.
Tjolöholm är en av Sveriges främsta Arts and Crafts anläggningar. Vi undersöker vad Arts and Crafts innebär och hur trädgården på Tjolöholm kommer att utvecklas samtidigt som man bevarar ett kulturhistoriskt arv.
John Taylor är konstnärlig ledare och slottsträdgårdsmästare på Tjolöholms slott. Han har i 20 år varit ansvarig för Slottsträdgården i Malmö och Malmö stads blomsterprogram. Han är initiativtagare till och tidigare projektledare för Malmö garden Show.
Torsdagen den 8 februari kl. 18.30
Stadsbiblioteket, Halmstad.

Årsmöte

Vi startar kvällen med årsmötesförhandlingarna och sedan kommer Sven Johansson att visa bilder och berätta om vår trädgårdsresa till England i juli 2017.
Därefter bjuder föreningen som vanligt på lättare förtäring, därför är det viktigt att anmälan görs senast den 20 februari till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller till Vivian Tisting, tfn 035-429 80.
Ta gärna med vinster till lotteriet!
En liten utmaning så här i vintermörkret vill vi ge dig: bidra med ditt engagemang och dina kunskaper i planeringsarbete, på växtmarknader, i kaffeserveringen eller på annat sätt. Alla behövs och ju fler vi blir desto lättare går det. Tillsammans har vi så roligt när vi träffas.
Tisdagen den 27 februari kl. 18.30
Karl XI servicehus, Källegatan 3, Halmstad

Sten, torv och våtbäddar
Peter Knutson tar oss med på en tur i sin mer än 30-åriga, prisbelönta trädgård och berättar om uppbyggnaden och valet av växter.
Med bambustaket, japanska lönnar och stenlyktor har Peter och Monika skapat en trädgård som ger ett lite asiatiskt intryck. De vill på ett så naturligt sätt som möjligt skapa en trädgård med många rum och experimenterar med olika odlingsmetoder som våtbäddar, upphöjda torvbäddar och odling i ren sand. I en våtbädd har växterna ständigt tillgång till vatten, den fungerar som ett vattenmagasin. Ikväll visar Peter oss hur man anlägger en våtbädd och även hur man genom att använda mycket sten och torv bygger upphöjda planteringar för både woodland och stenpartier.
Måndagen den 12 mars kl. 18.30

Mitt trädgårdsliv
Trädgårdsmästare Lars Krantz föreläser kring konsten att utveckla en kärleksfull och personlig relation till trädgården. Alltifrån den inspirerande komposten över favoritväxterna till själva meningen med ett trädgårdsliv präglat av medgångar såväl som motgångar.

Sin utbildning fick Lars på den biodynamiska trädgårdsskolan Skillebyholm i Järna. I den gröna vågens anda stod såsom sig bör grönsaker och komposter allra högst på listan. Genom åren har det ena området efter det andra fördjupats utan att man någonsin kan utropa sig som fullärd i trädgården.

Lars tog initiativ till uppstart och utveckling av Rosendals Trädgård i Stockholm innan han efter 21 år packade och flyttade norrut till Ockelbo. Här växte Wij Trädgårdar fram kring den lilla Herrgården omgiven av skogar och ett bistrare klimat.
Lars har författat en rad trädgårdsböcker och föreläser regelbundet. Han leder varje år också grupper på resor till trädgårdar och kultur i första hand till Italien och Spanien.
Onsdagen den 18 april kl. 18.30

Vårens växtmarknad
Vårens traditionella växtmarknad är ett utmärkt tillfälle att fynda växter och för dig som är medlem att sälja ditt överskott. Passa på att fynda från ett stort utbud och hitta de växter som du kanske har letat efter. Vanliga och ovanliga växter finns det gott om. Vi kommer också att ha ett stort lotteri och korv försäljning.
Anmäl om du vill vara med och sälja dina växter eller annat med anknytning till odling och trädgård, senast 27 april till Monika Norrgren tfn 035-501 42 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lördagen den 5 maj kl. 12-14
Granngården i Halmstad

Höstens växtmarknad
En marknad med spännande växter och något mer i skördeväg.
Försäljning av medlemmarnas egna växter och överskott i skördetider. Bästa tiden att plantera perenner och annat är nu på hösten. Kom och fynda!
Vi kommer också att ha ett stort lotteri och korvförsäljning.
Anmäl om du vill vara med och sälja dina växter eller annat matnyttigt, senast 30 augusti till Monika Norrgren, telefon 035-501 42, eller på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .
Lördag den 8 september kl. 12–14
Granngården i Halmstad

Bladen har huvudrollen
Lehel Kosa och Vivian Tisting samtalar om hur vi kan använda funkior i våra trädgårdar.
En komponerad plantering där bladen har huvudrollen kan bli riktigt effektfull. Då är funkia en mycket användbar och tacksam perenn, som finns i nästan hur många bladformer och nyanser som helst, i variationer av grönt, gult, blått och vitt.
Sol eller skugga, jordmån och sjukdomar, men framförallt bra sortval är intressant. Allt vi behöver veta om funkior kommer Lehel Kosa i samtalet med Vivian att lotsa oss igenom. Han är en av våra största samlare och han och hans fru Susanna driver Bohusperenner i Nordanå med ett stort sortiment av bland annat funkior.
De har med sig plantor till försäljning.
Måndagen den 24 september kl. 18.30
Stadsbiblioteket Halmstad

Upplev tre upplysta trädgårdar
Ikväll när skymningen nalkas öppnar tre ljussatta trädgårdar upp sina portar för er med allt från levande ljus till elektrisk ljussättning.
Besök alla tre eller den som ligger närmast dig.
Sven Johansson, Kalendevägen 10, Halmstad
En villaträdgård på 800 kvadratmeter med uterum, växthus och många sittplatser där det finns såväl trädgårdskonst som spännande växter. Ikväll kommer det att finnas ljus av många slag som lyser upp trädgården.
Vivian & Philip Tisting, Ängsgatan 2A, Eldsberga
Trädgården är på 2000 kvadratmeter och med många gångar och rum som är belysta på olika sätt. Vi bjuder på varm dryck under rundvandringen, kanske lite överraskningar också.
Berit & Krister Johannesson, Göstorp, Laholm
En trädgårdspärla mitt ute mellan åkrarna i Göstorp. Ikväll lyser vi upp växthus och hela trädgården och hälsar er varmt välkomna att sitta ner en stund med en varm soppa.
Söndagen den 7 oktober kl. 17.30- 21.30

Design som inspirerar
Cattis Linde och Eira Fogelberg jobbar som trädgårdsdesigners i Helsingborg under namnet Cattis & Eiras Trädgårdsdesign.
De brinner speciellt för att skapa användbara umgängesmiljöer i trädgården, med plats för hela familjen, släkt och vänner. Ytor som verkligen används.
Drömuteplatsen kan skapas både genom att bygga helt nytt, men även genom att för en relativt billig peng och lite nya
idéer, fixa till en befintlig trist uteplats.
Lär dig hur du möblerar, skapar rumsindelning, fixar insyns-
skydd och undviker att skapa en dansbana.
Ett föredrag som ger massor av inspiration och lust att göra den egna uteplatsen mysigare och mer användbar.
Måndagen den 15 oktober kl. 18.30

”I rosenrött jag drömmer” med jultillägg

Henrik Valentin är författare, dramatiker, estradör och trädgårdsälskare med stor passion för rosor.
Henrik Valentin introducerade redan 1998 uttrycket ”trädgårdera” som alternativ till arbeta i trädgården. I boken ”Om lusten att trädgårdera” har han på ett engagerande sätt utvecklat sina tankar om den lust som är all trädgårderings yttersta mål och mening.
Henrik återkommer nu till vår förening för att kåsera om just rosor. Han ger praktiska råd och tips och visar många bilder. Som bonus lägger Henrik in några underhållande julnummer.

I pausen serveras glögg och något därtill.
Onsdagen den 28 november kl. 18.30