Det nya programmet för 2018 kommer i början på januari.

Växtmarknad

Söndag 10 maj

Lilla Böslid, Eldsberga

Besöksrekord tror jag nog att det var trotts det blåsiga vädret, vem ville inte hitta nya växter till sin trädgård och tomatplantor fanns det gott om.

Många blev nya ägare av växter som de letat efter och vi hoppas även de ska ge stor skörd eller mycket fägring i sommar.

Fröbytarkväll

Vi var över 20 medlemmar som kom och ville byta frö med varandera inför säsongen, i Studieförbundet Vuxenskolans lokal i Halmstad.

Det fanns allt ifrån chile, tomat och grönsaker samt många olika perenner att botanisera bland och alla var på helspänn inför startskottet.

Gofika blev det också och alla var nöjda med kvällens fröskörd att ta med sig hem.

Harplinge kyrkogård

Det finns många vackra kyrkogårdar i Halmstad kommun som är väl värda att se. En kväll i maj besökte vi Harplinge kyrkogård som med sina parklika miljöer är en av de vackraste.

Harplinge 2014-05-22 17.07.26s

Håkan Ljungberg guidar oss genom kyrkogården

Harplinge 2014-05-22 17.45.22s

Här finns bl.a. en promenadstig "Tankegången" som är tänkt att ge rekreation för både kropp och själ. Stigen börjar vid ljusträdet i Minneslunden och slutar vid bäckens källa.

Harplinge 2014-05-22 17.46.07sHarplinge 2014-05-22 18.01.59s

Kantstenen på den högra bilden är lagd i år och kommer från Brogatan, men är bruten i ett stenbrott i Harplinge så nu har den hittat hem igen.

Harplinge 2014-05-22 18.03.12s

Ett av alla exotiska träd på kyrkogården beundras.

Trängsel på Växtmarknaden

Växtmarknad2013-1När klockan slog ett och snöret drogs blev det rusning till blomborden och fyndandet kunde börja. Som syns på bilderna är det många som tycker det är kul att hitta nya växter från kunniga försäljare till plånboksvänliga priser. Redan efter en timme var flera försäljningsbord tomma och många, både försäljare och kunder, var nöjda med dagen.

Växtmarknad2013-2

Föreningens lotter hade också stor åtgång.

Växtmarknad Böslid maj 2013

Växtmarknad2Nu är det äntligen dags för vår populära växtmarknad, där medlemmarna säljer egenodlat till ”rabattvänliga” priser. Här finner du perenner, kryddor och sommarblommor, tomater och chili, kanske även fröer, böcker och redskap.

Utöka din växtsamling, träffa trädgårdsentusiaster och lär känna vår förening, antingen du har balkong, kolonilott eller egen trädgård. Eller varför inte fynda fina plantor att ge bort som en uppskattad present?
Här finns också växtlotteri och kaffestuga.

Söndagen den 5 maj.
Vi startar prick klockan ett och det är fri entré.
Vägbeskrivning: Lilla Böslid, Eldsberga, skyltat från väg 117.

Välkommen till två prunkande timmar!

Artikelarkiv

Här kommer ni lägga in publicerade artiklar som ni inte längre vill ha i ert nyhetsflöde.